فرمانده گردان‌هاي "عزالدين القسام" کيست؟

افراد نزديک به حماس در مصاحبه با الشرق الاوسط گفتند وي در اين مراسم حضور داشته اما کسي او را نشناخته است. برخي ديگر هم مي گويند وي تنها پنج دقيقه در اين مراسم حضور يافت و سپس آنجا را ترک کرد برخي هم گفته اند وي خود را به شکل پيرمردي درآورده بود و پس از وداع با مادرش آنجا را ترک کرد.

جز حلقه بسيار محدودي از فرماندهان گردان هاي القسام که چهره واقعي محمد الضيف را مي شناسند، هيچکس ديگري دقيقا نمي داند او چگونه با مادرش وداع کرده است.

الضيف از حدود دو دهه پيش تاکنون، در اماکن عمومي ظاهر نشده است يا همان گونه که پرسش شوندگان الشرق الاوسط گفته اند: «اگر او را ببنند او را نخواهند شناخت.»

حتي اسرائيلي هايي که دنبال او هستند هيچ تصويري از او ندارند. الضيف از اواسط دهه نود قرن گذشته تاکنون يکي از مهمترين افراد تحت تعقيب اسرائيل است که او را سر افعي مي نامد و پس از انتفاضه دوم، وي به فرد شماره يک تحت تعقيب اسرائيل تبديل شده است. در اين مدت هم اسرائيل هيچگاه تلاش هاي خود را براي بازداشت يا کشتن او متوقف نکرده است.

شيمون پرز در سال 2006 زماني که نخست وزير اسرائيل بود از ياسر عرفات رئيس سابق تشکيلات خودگردان فلسطين خواست الضيف را بازداشت کند. عرفات از شنيدن چنين اسمي ابراز تعجب کرد، گويي او را نمي شناسد بعدها معلوم شد که عرفات از وي محافظت و حمايت مي کرده است.

اسرائيل همواره دنبال الضيف بود و چندبار تلاش کرد او را ترور کند حتي پيش از آن که به طور کلي مخفي شود دوبار او را زخمي کرد.

اکنون اين مرد که فلسطينيان دوست دارند به او لقب وزير دفاع بدهند، بيش از هر مقام ديگري در تشکيلات خودگردان، حماس و حتي اسرائيل کليد جنگ و صلح را در اختيار دارد تا جايي که روزنامه نگاران اسرائيلي اين سئوال را مطرح مي کنند که محمد الضيف چه زماني تصميم مي گيرد جنگ را متوقف کند.

**اما محمد الضيف کيست؟
نام واقعي او: محمد دياب ابراهيم المصري و لقبش الضيف است. وي در سال 1965 در يک خانواده آواره فلسطيني در شهرک القبيبه ديده به جهان گشود و در اردوگاه خان يونس در جنوب نوار غزه سکونت يافت. محمد در يک خانواده بسيار فقير رشد کرد و ناگزير شد به خاطر کمک به درآمد خانواده، موقتا ترک تحصيل کند و در کنار پدرش در ريسندگي و ساخت صنايع دستي کار کند. وي سپس يک مرغداري کوچک به راه انداخت و پيش از آن که تحت تعقيب اسرائيلي ها قرار بگيرد به عنوان راننده فعاليت مي کرد.

دوستانش در محله اي که در آن بزرگ شد مي گويند وي فردي امانتدار، شوخ طبع، خوش قلب و اندکي درونگرا بود. الضيف در اواخر سال 1987 از طريق روابطش با مساجد به جنبش حماس پيوست. وي سپس بار ديگر تحصيلاتش را آغاز کرد و وارد دانشگاه اسلامي غزه شد و در سال 1988 با اخذ مدرک ليسانس در علوم فارغ التحصيل شد. الضيف در اين مدت تيم هنري اسلامي «بازگشت» را تشکيل داد که به کار هاي نمايشي مي پرداخت. الضيف بسيار علاقه مند به هنرپيشگي بود و چند نقش نمايشي از جمله نقش شخصيت هاي تاريخي را بازي کرد. وي در طول دوران فعاليتش در شوراي دانشجويان دانشگاه اسلامي مسئول کميته هنري بود.

اسرائيل او را در سال 1989 بازداشت کرد که 16 ماه تمام بدون محاکمه به اتهام فعاليت در دستگاه نظامي حماس در زندان هاي اشغالگران به سر برد. وي پس از آزاد شدن از زندان، به همراه ديگران تاسيس گردان هاي القسام را آغاز کرد و در دهه نود در عمليات هاي بي شماري عليه اسرائيل مشارکت و نظارت داشت.

تشکيلات خودگردان فلسطين در ماه مه سال 2000 به درخواست اسرائيل او را بازداشت کرد اين در حالي بود که وي با تشکيلات خودگردان روابط بسيار نزديکي داشت و بازداشتش با تفاهم و هماهنگي صورت گرفت.

وي در سال 2002 پس از ترور صلاح شحاده فرمانده کل گردان هاي القسام، فرماندهي اين گردانها را بر عهده گرفت. الضيف در سال 2001 هدف ترور قرار گرفت اما جان سالم به در برد. يک سال بعد مجددا بالگردهاي آپاچي رژيم صهيونيستي با شليک دو موشک به سمت خودرو وي که يکي از آنها به خوردو اصابت کرد تلاش کردند او را ترور کنند. در اين عمليات وي زخمي شد و عبد العزيز الرنتيسي رهبر حماس (در سال 2004 ترور شد) که پزشک بود او را در مکاني نامعلوم مداوا کرد.

در سال 2003، هواپيماهاي اسرائيلي تلاش کردند محمد الضيف و برخي رهبران حماس را در منزلي در شهر غزه ترور کنند ولي موشک آنها اشتباها به طبقه ديگري از ساختمان محل حضورشان اصابت کرد. سه سال بعد در سال 2006 يک موشک با قدرت انفجار بالا به منزلي اصابت کرد که الضيف در آن به همراه فرماندهان گردان هاي القسام جلسه داشت و اين بار هم وي جان سالم به در برد اما اسرائيلي ها گفتند وي به شدت زخمي شده است.

اسرائيلي ها بر اين باورند که الضيف در اين حمله قطع نخاع و ويلچري شده و يکي از چشمان خود را هم از دست داده است اما حماس هيچ اشاره اي به درست يا نادرست بودن اين مطلب نکرده است. اين فرمانده برجسته القسام در سالهاي گذشته فقط دوبار در مقابل دوربين ها آن هم به صورت شبح با نصف چهره تاريک و نيمي قابل مشاهده ظاهر شده است و غير از اين دو مورد هيچگاه در انظار عمومي ديده نشده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: سیاسی ، دفاعی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 22 مرداد 1393برچسب:, | 19:15 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.